Як запобігти співпраці з фіктивним контрагентом

Як зрозумити, що один з ваших контрагентів працював з конвертаційним центром.

26 вересня 2016

Як запобігти співпраці з фіктивним контрагентом

Багато українських підприємців постає перед вибором — працювати з конвертаційними центрами чи ні. З основних схем роботи можна виділити такі, як завищення валових витрат у реального підприємства, формування фіктивного кредиту з ПДВ, використання в ланцюжку платників податків на спеціальному режимі.

На думку експертів, оборот конвертаційних центрів (їх іще називають конвертами, ямами, пролісками, друзями, метеликами) у 2014–2015 роках склав 22,5 млрд гривень. За свої «послуги» такі центри беруть 10-15% і дають змогу «економити» (а фактично — ухилятися від сплати) 20–50% податків. На додачу до зменшення податків підприємство, як правило, отримує увагу з боку фіскальних і правоохоронних органів.

Такі проблеми можуть виникати не тільки в підприємств, що ухиляються від сплати податків чи перебувають усередині «схеми», стаючи пособниками. Труднощі з податковою можуть також виникнути, якщо:

  • в ланцюжку поставки товару були присутні фіктивні підприємства (причому не має значення те, що ви із цими компаніями не мали господарських операцій);
  • контрагент змінив директора й «перепрофілювався» на відмивання грошей;
  • щодо директора і/або бухгалтера набув чинності вирок за ст. 205 Кримінального кодексу України (фіктивне підприємництво).

Важливо пам’ятати, що в судах давно сформувався підхід, згідно з яким підприємство зобов’язане перевіряти свого контрагента щодо податкової сумлінності. Коментар юриста компанії WinnerLex, Микити Підгайного:

Обов’язок перевіряти свого контрагента за доступними базами даних уже не перший рік закріплений на рівні судової практики ВАСУ. Жоден нормативно-правовий акт не містить такої вимоги, проте принцип «розумної податкової обачності» фігурує в адміністративних спорах із податковими органами, коли останні вважають угоди безтоварними/фіктивними та нараховують податкові зобов’язання.

Саме так. Кожен бізнес перед проведенням господарської операції зобов’язаний перевірити свого контрагента й зберегти такі докази для потенційних суперечок у суді. Ухвала ВАСУ від 07.06.2016 у справі № К/800/52406/15: «...учасники господарського обороту повинні проявляти розумну обачливість, адже наслідки вибору недобросовісного контрагента покладається на таких учасників. ...сумлінним платникам податку необхідно подбати про підготовку доказової бази, яка б підтверджувала прояв належної обачності при виборі контрагента. ...Таким чином, «обачний» платник податку може принаймні, але не тільки надати докази перевірки свого контрагента на предмет податкової «добросовісності» за доступними базами даних, як і навести докази на підтвердження обґрунтованості вибору контрагента тощо.«(реєстр)

У зв’язку із цим перед укладанням господарської операції необхідно перевірити свого контрагента на благонадійність. Дізнайтеся:

  1. чи не зареєстрований чи він за місцем масової реєстрації (і чи перебуває він за своєю юридичною адресою);
  2. чи є в нього податковий борг / податкова застава;
  3. чи немає в ЄДРСР рішень про донарахування податкових зобов’язань і визначень про проведення перевірки тощо.

Крім того, бувають випадки коли стосовно бухгалтера/директора вашого контрагента ухвалено вирок за ст. 205 або ст. 212 Кримінального кодексу України (фіктивне підприємництво; ухилення від сплати податків). У подальшому важливо регулярно оновлювати інформацію про вашого контрагента, так як компанія може бути продана й новий директор вирішить вести «сірі справи».

Робота з такими контрагентами криє в собі величезні ризики для підприємства. Приклад: податкові органи закрили 56 фіктивних підприємств (конвертаційні центри), після чого слідчий суддя видав дозвіл на проведення перевірки величезної кількості українських підприємств із реального сектора економіки (реєстр). Такі постанови не є рідкістю, тому вкрай важливо відстежувати, чи не потрапив хтось із ваших контрагентів до таких списків.

Тренд 2016 року — використання відкритих державних даних для автоматичного моніторингу за допомогою спеціальних сервісу Opendatabot. Cервіс Opendatabot спочатку пропонує знайти ваших контрагентів, перевірити, чи не перебувають вони в місцях масової реєстрації, чи не йдуть на ліквідацію та чи немає вироків щодо директора/бухгалтера. Після цього, підписавшись на контрагента, ви отримаєте повідомлення в тому разі, якщо він вирішив ліквідуватися, змінив директора або слідчим суддею було дано дозвіл на проведення перевірки/виїмки документів.

Приклад пошуку компанії за кодом ЄДРПОУ 39759943:

ЄДРПОУ 39759943

Підписавшись на контрагента, ви отримаєте повідомлення в тому разі, якщо він вирішив ліквідуватися або в нього заплановано виїмку документів.

ЄДРПОУ 39759943

Далі можна проаналізувати останні постанови про виїмку документів.

ЄДРПОУ 39759943

Як правило, підприємство матиме час на підготовку до подібної виїмки та спілкування з податковими органами. Приклад постанови про виїмку наведений нижче

Досудовим розслідуванням у вказаному кримінальному провадженні встановлено, що учасниками організованої групи під керівництвом ОСОБА_3 в період 2014-2016 років зареєстровані або перереєстровані на підставних осіб ряд підприємств, в тому числі:

ТОВ «Акротус- Систем» (код ЄДРПОУ 39474962)

ТОВ «Арнад плюс» (код ЄДРПОУ 39759943)

ТОВ «Ренесанс Славія Інвестмент» (код ЄДРПОУ 32852075)

ТОВ «ДРАЙВ ДЕНС КИЇВ» (код ЄДРПОУ 35997875)

...

ТОВ «Ковад-Проммонтаж» (код ЄДРПОУ 34688267)

з метою прикриття незаконної діяльності, шляхом використання їх реквізитів та банківських рахунків у злочинних схемах зі створення штучної документальної видимості здійснення фінансово-господарських операцій для незаконного завищення валових витрат з податку на прибуток підприємств та податкового кредиту з податку на додану вартість підприємствам реального сектору економіки.

Також на банківські рахунки вказаних суб’єктів господарської діяльності з ознаками «фіктивності» перераховувалися грошові кошти реально діючих підприємств за нібито надані послуги, виконані роботи чи поставлені товари з метою переведення грошових коштів у готівкову форму та повернення їх клієнтам за вирахуванням певних відсотків.

Для отримання інформації про ваших контрагентах зробить моніторинг в Telegram.

Олексій Іванкін, Opendatabot.com

Отримуйте аналітику від Опендатабот в Телеграм каналі

TelegramКанал Опендатабот

Перевірка контрагента