Вікно можливостей для рейдерів: Мін’юст не зможе скасувати рішення про реєстрацію нерухомості

Через що скасування рішень про державну реєстрацію у сфері нерухомості стає неможливим?

15 травня 2023

Офіс протидії рейдерству в Україні за останні 7 років розглянув понад 12,7 тисяч справ. Кількість звернень зростала рік до року, сягнувши піку у 2021. Більшість справ стосувалися корпоративних прав, а також рейдерства, пов’язаного із земельними ділянками. З 16 травня 2023 року Офіс протидії рейдерству та Мін’юст втрачають повноваження скасовувати незаконні рішення про реєстрацію нерухомості, зроблені рейдерами у співпраці з недоброчесними нотаріусами та «чорними реєстраторами». Це може створити ризики для бізнесу, який потребує швидкої реакції та захисту своїх активів.

За 7 років роботи Офіс протидії рейдерству розглянув понад 12,7 тисяч справ. Кількість питань росла рік до року, сягнувши піку у 2020-2021 рр. Тоді за рік комісія розглядала по 3021 та 3187 звернень відповідно.

За справами, розглянутими Офісом протидії рейдерству, слідкуємо на сторінці Реєстру засідань антирейдерської комісії. Ми систематизували всі засідання комісії для пошуку за назвою компанії, її кодом або кадастровим номером земельної ділянки. Все це допоможе аналізувати ризики та якість активів бізнесу.

Переважна більшість розглянутих справ стосувалась звернень щодо корпоративних прав — 4213. На другому місці — справи про рейдерство, пов’язане із землею — 2189.

Справи, розглянуті Офісом протидії рейдерству
Корпоративні права4 21333.2%
Земля2 18917.2%
Інше6 30649.6%

Проте вже від 16 травня 2023 року повноваження Офісу протидії рейдерству та Мін’юста будуть «урізані». Зокрема, йдеться про неможливість скасовувати незаконні рішення у сфері державної реєстрації прав на нерухомість, скоєні рейдерами у колаборації з недоброчесними нотаріусами та так званими «чорними реєстраторами».

«Зростання кількості розглянутих справ вказує на актуальність проблеми рейдерства, зокрема, щодо своєчасного реагування на значний обсяг звернень та скасування незаконних рішень про державну реєстрацію. Важливо розуміти, що за цими числами стоять реальні бізнеси, які ризикують втратити все через рейдерську навалу. Тому для них вкрай важлива швидка реакція та можливість захистити свої активи», 

— коментує Олексій Іванкін, засновник Опендатаботу.

«Важливо підкреслити, що втрата повноваження на скасування рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно не позбавляє Мін’юст і територіальні органи повноважень розглядати скарги, а громадян і бізнес — права такі скарги подавати.

Наразі йдеться про скорочення можливих рішень, що можуть бути прийняті за результатами розгляду скарг. Зазначені зміни торкнулися лише оскарження рішень державного реєстратора щодо прав на нерухоме майно. Водночас, повноваження щодо розгляду скарг у сфері бізнесу зберігаються у повному обсязі.

Доки закон № 9156-д не набере чинності, у разі задоволення скарги Мін’юст зможе приймати рішення про виправлення технічної помилки, допущеної державним реєстратором, зобов’язати реєстратора виправити допущену технічну помилку та усунути допущені порушення у визначений термін.

Натомість повноваження щодо застосування санкцій до державних реєстраторів за результатами розгляду скарг зберігаються у повній мірі.

Поради для власників нерухомості залишаються незмінними — періодично моніторити стан відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо своїх прав на нерухомість.

Якщо ж буде встановлено факт безпідставних змін у цих відомостях, то одним з варіантів захисту, як і раніше, буде оскарження їх до Мін’юсту», 

— коментує Віктор Дубовик, керівник Офісу протидії рейдерству.

Контекст

Офіс протидії рейдерству Міністерства юстиції України — дієвий спосіб захисту активів. Цей орган надає можливість особі, права якої були порушені швидко відреагувати на протиправні реєстраційні дії та скасувати незаконне рішення. Подання скарги є швидкою альтернативою таким способам захисту, як звернення до суду та звернення до поліції, порядок здійснення дій яких є складнішим, довшим та витратним.

Зміни у роботі Мін’юсту та Офісу пов’язані з законодавчим конфліктом — розбираємо покроково, як це сталось:

  • 16.11.2022 Конституційний суд України визнав неконституційною норму Закону, яка надає повноваження комісії скасовувати незаконні рішення про державну реєстрацію. Суд постановив, що за півроку, до 16 травня 2023 року, Верховна Рада має привести цю норму у відповідність до Конституції України.
  • 03.05.2023 Верховна Рада України у повному обсязі прийняла законопроект, що надає можливість комісії далі працювати без скорочення повноважень.
  • Вже 04.05.2023 року цей закон було заблоковано постановою про скасування.
  • Наразі через цю постанову внесення змін до Закону неможливе, а повноваження Антирейдерної комісії щодо скасування рішень про державну реєстрацію від 16 травня можуть бути припинені на невизначений час.

У Мін’юсті зазначають, що подати скаргу можна буде й щодо можливих незаконних дій, що сталися у цей перехідний період до вступу закону № 9156-д у силу. Про це зазначено у прикінцевих і перехідних положеннях до закону:

  • скарги на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, щодо яких на момент набрання чинності цим Законом не буде прийнято відповідного рішення Мін’юсту, його територіальним органом, будуть розглядатися та виконуватися за правилами, що діють після дня набрання чинності цим Законом.
  • повноваження Мін’юсту щодо визнання прийнятим (вчиненої) з порушенням закону та анулювання рішення державного реєстратора поширюватимуться також на рішення державного реєстратора, прийняті до набрання чинності цим Законом.

Ці положення гарантуватимуть громадянам і бізнесу, як і державі та територіальним громадам, належний адміністративний захисту від незаконних реєстраційних рішень, що будуть вчинені у період до набрання чинності Законом № 9156-д.

Отримуйте аналітику від Опендатабот в Телеграм каналі

TelegramКанал Опендатабот

Рейдерство