Чого чекати від нового законопроєкту про мито
3 березня 2025
272 375 500 посилок ввезли в Україну з 2020 року, за даними Державної митної служби. З них лише на 0,75% нарахували ввізне мито. Найбільше відправлень потрапило до України у 2024 році, тоді ж до держбюджету надійшло понад 185 млн грн мита. В середньому, на 1 відправлення ввізне мито торік склало десь 8 євро.
З понад 272 млн посилок найбільше надійшло у 2024 році — 75 млн. Це у 1,3 раза більше, ніж до повномасштабного. За рік відправлень побільшало в 1,6 раза.
Рік | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Кількість посилок | 61 444 315 | 56 734 187 | 29 302 186 | 49 534 626 | 75 360 186 |
На понад 2 млн посилок було накладене мито з 2020 по 2024 рік — 0,75% від загальної кількості. Завдяки миту до держбюджету надійшло 668 млн грн податків за цей час.
Понад 185 млн грн надійшло до держбюджету торік. Це на 15% більше, ніж у 2023 році. Водночас, якщо перерахувати цю суму за середньорічним курсом євро, надходження до бюджету за рік зросли лише на 5%. У порівнянні до 2021 мита надійшло аж на 41% більше, але коливання курсу звели різницю до 2,5%.
В середньому, торік доплата на 1 посилку становила 351 грн (приблизно 8 євро). Наразі придбаний на іноземних маркетплейсах товар вартістю до 150 євро потрапляє в Україну без сплати ПДВ (20% від ціни) та мита (близько 10%).
Рік | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Сума, млн грн | 92,8 | 131,6 | 97,9 | 160,7 | 185,5 |
На сайті Верховної Ради зареєстровано два законопроєкти № 12429 і № 12430, які передбачають скасування поточного ліміту у 150 євро на безподаткові посилки та оподаткування міжнародних посилок ПДВ 20%. Винятком є лише відправлення до 45 євро між звичайними людьми.
Сервіс доставки Meest у відповідь на звернення клієнтів підтримав петицію проти цих законопроєктів. На їх погляд, нововведення можуть мати оберемок негативних наслідків:
«Коли Міністерство економіки збирало гравців нашого ринку для консультацій, то колеги висловлювали негативну позицію щодо цих ініціатив. Замість очікуваного збільшення надходжень до бюджету, ми можемо отримати протилежний ефект: зростання тіньового сектору та відновлення «сірих» схем імпорту. Зокрема, йдеться про нелегальні перевезення через кордон мікроавтобусами, які вже є причиниою багатокілометрових черг на прикордонних пунктах пропуску.
Парадоксально, але замість посилення контролю за цими «сірими» схемами, держава створює додаткові бар’єри для прозорих поштових відправлень, де кожна посилка має трекінг-номер, супровідну документацію та проходить офіційне оформлення. За оцінками експертів, скасування безподаткового ліміту призведе до скорочення кількості міжнародних відправлень у чотири рази, при цьому митниці доведеться перевіряти всі 100% посилок. Особливо нераціональним це виглядає у випадку з дешевими товарами з іноземних маркетплейсів вартістю
2-3 долари, де очікуваний ПДВ буде меншим за вартість години роботи залучених працівників митниці та логістичних компаній для їх оформлення. Це не тільки не компенсує зростання адміністративних витрат, але й призведе до падіння прибутків логістичних компаній, які забезпечують прозорий імпорт»,— коментує Марта Янків, СМО Meest Group.
До порівняння, подібна система Import One Stop Shop в ЄС впроваджувалась близько 5 років. Спочатку було створено необхідну інфраструктуру, налагоджено усі процеси, й лише після цього почали змінювати правила оподаткування. Весь процес відбувався в умовах стабільної економіки та мирного часу. У випадку країни у розпал війни спроба реалізувати такі масштабні зміни за кілька місяців, без належної підготовки та в умовах війни, виглядає передчасною, вважає Марта.
Побоювання поштових операторів частково виправдані — але лише у межах законопроєкту, запропонованого восени Мінфіном, коли пропонувалось просто прибрати пільгу та перекласти сплату ПДВ на отримувачів, зауважує Олег Гетьман, координатор експертних груп Економічної експертної платформи, фахівець з питань економічної та податкової політики.
Водночас нові депутатські законопроєкти № 12430 та № 12429 вирішують більшість описаних раніше проблем. На думку експерта, ці проєкти, у комбінації із перезавантаженням митниці міжнародними експертами, введенням чітких та зрозумілих показників ефективності роботи митної та податкової служб, допоможуть звести нанівець сірі схеми ввозу товарів в країну та підтримати українського виробника.
«Необхідність законодавчих змін пов’язана із збільшенням у рази ввезення в Україну китайських товарів без сплати податків, що позбавляє конкурентоздатності та витісняє з ринку українських виробників аналогічних товарів. Адже у поточній ситуації, коли українські виробники сплачують ПДВ та решту податків, а китайські не сплачують — національний продукт знаходиться у завідомо програшній позиції.
Щороку кількість неоподатковуваних посилок зростає приблизно на 40% — вже у поточному році введення ПДВ поповнило б бюджет щонайменше на 17 млрд грн. Майбутній закон має працювати за схемою податку на Google та Meta, коли платформи стягують цей податок відразу при покупці та самостійно сплачують через компаній-посередників або ж українські представництва.За такої умови у держави та поштових операторів не виникне додаткових витрат на реалізацію цього закону. Також нові норми законів не торкнуться обладнання оборонного призначення, яке завозять благодійні фонди, держпідприємства, волонтери — для них збережеться пільга з ПДВ на обладнання та складові для нього»,
— коментує Олег Гетьман.
Співвласник Нової Пошти Володимир Поперешнюк зауважує, що проблема збільшення податків на дешеві товари в тому, що підняття податків збільшить ціни, зменшить купівельну спроможність та сповільнить економічний розвиток. На його думку, у разі впровадження податку на дешеві посилки, станеться колапс на митниці, а витрати на обробку митних процедур будуть більшими, ніж самі митні збори.
Водночас посилення українського виробника не станеться, бо протекціонізм не посилює виробника, а лише послаблює конкуренцію.
Джерело: Опендатабот
Отримуйте аналітику від Опендатабот в Телеграм каналі