Бюджет країни не отримує мільярди гривень ПДВ, ввізного мита та акцизу від сотень тисяч автомобілів, які потрапили в Україну в режимі тимчасового ввозу в 2016-2018 роках.
26 липня 2018
Щороку кількість євроблях в Україні зростає.
В липні, перед своїми канікулами, Верховна рада прийняла в першому читанні два законопроекти, які мають вирішити проблему ввезення в Україну автомобілів з іноземної реєстрацією.
Ми ж отримали дані від ДФС щодо кількості ввезених автомобілів на єврономерах та інформацію про кількість штрафів, пов’язаних із ними.
Бюджет країни уже не отримав мільярди гривень ПДВ, ввізного мита та акцизу від сотень тисяч автомобілів, які потрапили в Україну в режимі тимчасового ввозу в 2016-2018 роках.
Автор: Юрій Віннічук
Матеріал підготовано у партнерстві з БізнесЦензор.
В липні, перед своїми канікулами, Верховна рада прийняла в першому читанні два законопроекти, які мають вирішити проблему ввезення в Україну автомобілів з іноземної реєстрацією.
Перший законопроект № 8487 значно знижує акциз податку на вживані автомобілі, другий № 8488 — вводить великі штрафи за порушення терміну перебування «блях» в Україні.
Коли і в якому стані ці законопроекти буде прийнято в другому читанні — невідомо. А поки депутати відпочивають, в Україну продовжують масово ввозитись «євробляхи».
Ми зібрали інформацію про авто з іноземною реєстрацією, щоб скласти уявлення про ринок «євроблях» в Україні.
В Україну автомобілі з іноземною реєстрацією в’їжджають у двох митних режимах: транзиту та тимчасового ввезення.
Перший дозволяє автомобілю перебувати на митній території України не більше п’яти днів, або десяти — якщо водій буде повертатися через інший пропускний пункт.
У режимі тимчасового ввезення автомобілі можна ввозити в Україну без сплати митних зборів строком до одного року.
За даними Державної фіскальної служби, в режимі транзит в 2016 році в Україну потрапило 127,5 тис. автомобілів. В 2017 році ця цифра зросла майже в два рази — до 212 тис. авто.
За перші шість місяців 2018 року (станом на 18 липня) обсяги транзиту авто з іноземною реєстрацією перевищили показники всього 2016 року і становили 152,4 тис. штук.
При цьому 57,9 тис. «транзитних» автомобілів перебувають в країні з порушеннями терміну.
Якщо ж говорити про авто, які були ввезені в режимі тимчасового ввезення, то в 2016 році в Україну було ввезено 616 тисяч «блях». В 2017 році обсяги ввезення авто, які мали право перебувати в Україні, значно зросли і становили 753,3 тис. Штук. У січні-липні 2018 року в Україну всього потрапило 493,3 тисяч «євроблях».
В той же час, за даними ДФС, у 2017 році сукупно в Україну заїхало 11,2 млн транспортних засобів, а за шість місяців 2018 року така кількість транспортних засобів становила — 5,1 млн одиниць.
Таким чином, кількість автомобілів, які заїхали в Україну в режимах «транзит» та «тимчасове ввезення», становила 9% від загального обсягу авто, які заїхали в країну в 2017 році і 13% від обсягу всіх авто, які заїхали в Україну у першій половині 2018 року.
Майже всі «бляхи» були ввезені громадянами України. Так з 212 тис. авто, ввезених в минулому році, лише 11 тис. завезли іноземці. В січні-липні 2018 року іноземці завезли 8,3 тис. автомобілів, українці ж — 144 тис.
Якщо в режимі «транзит» основна маса авто завозиться українцями, то у режимі «тимчасове ввезення» — все навпаки. Тут більшість «блях» було завезено іноземцями.
В 2016 році іноземці завезли 566 тис. авто, а українці — 50 тис. У 2017 році на долю нерезидентів прийшлося 696 тисяч «блях», а резидентів — 57 тис.
В січні-липні співвідношення іноземці/українці було 454 тис. авто проти 38,7 тис.
Все просто.
Завезти в Україну автомобіль в режимі «транзит» можуть і українці, й іноземці, а в режимі «тимчасове ввезення» лише іноземці або працівники іноземних компаній.
Тобто це також може бути українець, але йому потрібно фіктивно працевлаштуватись в іноземній компанії.
Одна зі схем виглядає наступним чином. Українці транзитом завозять «бляху» з Польщі в Україну і їдуть на пункт пропуску на кордоні з Білоруссю.
Там вони виїжджають з України на нейтральну територію, де автомобіль розвертається і в нього сідає громадянин сусідньої держави, яким має довіреність від реального власника «бляхи».
Заїхавши назад в Україну, підставний іноземець передає авто українському покупцю, а сам (часто пішки) повертається додому.
Такі іноземці — це громадяни сусідніх країн, які проживають в прикордонних селах та містечках і працюють за винагороду.
Таким чином, в Україну автомобіль повертається уже в режимі «тимчасове ввезення».
Не зважаючи на те, що в народній уяві найбільше блях завозиться з Литви, ця країна посідає лише друге місце. Звідти в Україну на 31 січня 2018 року було завезено 51,7 тис. блях.
Водночас безумовним лідером, з якої було завезено найбільше блях, була Польща. В Україну ділки ввезли 110,7 тис. авто на польській реєстрації.
На третьому місці — Німеччина, звідки в Україну потрапило 19,8 тис. авто з іноземною реєстрацією, а на четвертому — Болгарія з показником 14,1 тис. авто.
З Чехії в Україну було завезено всього на одну тисячу менше.
Точної цифри, скільки автомобілів на іноземній реєстрації перебуває в Україні немає. Їх важко порахувати, оскільки певна кількість транзитних «блях» конвертується у авто, яке перебуває в режимі «тимчасового ввезення». Ще якийсь відсоток транзитних «євроблях» залишається в Україні з порушеннями термінів.
Окрім того, все ж певна кількість автомобілів виїжджає з країни, особливо активно цей процес відбувається в прикордонних регіонах.
Але можна встановити співвідношення блях до авто, які зареєстровані в Україні. За даними Міністерства інфраструктури, в 2017 році в Україні було зареєстровано 6,9 млн легкових автомобілів. Відповідно минулого року доля автомобілів з іноземною реєстрацією становила 10% від загальної кількості легковиків.
Митники активно штрафують українців за порушення термінів перебування автомобілів на іноземній реєстрації на території України.
Як повідомили Opendatadot в Державній фіскальній службі, упродовж січня-червня 2018 року за порушення термінів транзиту автомобілів митні органи ДФС склали на фізичних осіб 14,2 тис. протоколів та наклали штрафів на 92 млн грн.
За порушення термінів тимчасового ввезення «євроблях» було складено 3,750 тис. протоколів із загальною сумою штрафів — 49 млн грн.
Однак, більша частина штрафів залишається на папері. Як повідомили в ДФС, зі 141 млн грн реально до бюджету України було стягнуто лише 48 млн грн.
Детальної статистики за 2017 рік немає, щоб порівняти, але загальні цифри, які ми отримали від ДФС свідчать, що в 2018 році разом і зі збільшенням ввозу «блях» в Україну збільшилась і кількість адмінпротоколів за порушення термінів перебування автомобіля на іноземній реєстрації в Україні.
Так у 2017 році митники у відношенні громадян, які порушили терміни транзиту «блях» через Україну, склали 18,394 тис. протоколів, оштрафувавши їх на 109,3 млн грн.
За порушення термінів тимчасово ввезення було складено 4,360 тис. протоколів, а загальна сума штрафів становила 56,3 млн грн.
У висновку Кабінету міністрів до законопроекту № 8487 «про легалізацію блях» йдеться, що через його ухвалення та зниження акцизів на розмитнення вживаних автомобілів бюджет щороку недоотримуватиме два мільярди гривень.
Але легалізація цих автомобілів та їх перереєстрація в Україні — набагато кращий варіант у порівнянні з теперішньої ситуацією.
Якщо відкинути той момент, що «бляху» неконтрольовано в Україні може придбати будь-хто за невеликі гроші та забути про екологічний аспект (завозиться багато старих дизельних автомобілів), то від їхнього імпорту наразі бюджет уже недоотримує мільярди.
Так бюджет країни уже не отримав мільярди гривень ПДВ, ввізного мита та акцизу від сотень тисяч автомобілів, які потрапили в Україну в режимі тимчасового ввозу в
Для прикладу, в січні-червні 2018 року імпортери завезли в Україну 35,5 тис. нових легкових автомобілів, сплативши за них сім млрд грн митних платежів.
Джерело: Опендатабот
Отримуйте аналітику від Опендатабот в Телеграм каналі
Канал Опендатабот